Keinsafan

Posted by ghimau under
Semalam awek aku belanja makan kfc.. yea yea bestnya. Tengah-tengah makan dengan sedapny tu, awek aku ternampak seekor kucing cacat kat luar. Kaki kucing tu tempang, jalan terengsot-engsot. Tiba-tiba kami rasa kasihan sangat.

Pastu kami bungkus la saki baki makanan dan bagi la kat kucing tu.. Terasa hiba sangat bila tengok dia makan.

Bila balik, aku bertanya kepada diri aku, kenapa Allah tunjukkan perkara macam ni pada aku? Baru aku sedar.. mungkin sebelum ni aku kurang bersyukur dengan nikmat-nikmat ALLAH. Betapa banyaknya nikmat dan rahmat yang telah dia kurniakan pada aku. Lalu terlintas dalam hati aku surah Al Zariyat ayat 19

وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ

Dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian.

27 comments:

On 7 August 2007 at 12:18 , alycia said...

waaaaa...insaf lah sin baca entry kau kali nie... ha ahkan, kita selalu tak bersyukur dgn rezeki yg Allah dah bg...

 
On 7 August 2007 at 12:20 , ghimau said...

tu la pasal.. :)

 
On 7 August 2007 at 12:45 , viruspadu said...

akak yg kat opis kelaparan... ko x igt ke nak belikan kehepsi... adehhhh

 
On 7 August 2007 at 12:52 , ghimau said...

ye ke? ingatkan akak diet.. org diet tak leh makan kehepsi :P

 
On 7 August 2007 at 12:59 , viruspadu said...

alasan ko ni...
akak termimpi2 kehepsi ko tu

 
On 7 August 2007 at 13:06 , ghimau said...

akak tak elok makan kehepsi.. banyak lemak tau :P

 
On 7 August 2007 at 13:08 , viruspadu said...

alah akak dah kurus sikit sekarang la... oh yeke... leh percaya ke???
kehepsi punya pasal... akak sanggup start diet "esok" tau... ohhhhhhhhh

ko kurus tu akak tahu
ko mkn nona roGAY kan... wakakakaka

 
On 7 August 2007 at 13:12 , ghimau said...

ooo..
sy tak makan la nona roGAY tu.. kesian lak kat yan nanti :P

hmmm.. akak tak nak try tummy trim ke?nanti leh cakap.. "lihat perut ku, rampin kan" - sinis tu :P

 
On 7 August 2007 at 13:14 , viruspadu said...

itu alasan ko tu
mengaku ajer la ko mkn nona roGAY tu...

YAN ooo YAN...
nak tahu rahsia x????
hehehehehehe

 
On 7 August 2007 at 13:17 , ghimau said...

rahsia apanya? oo yg rahsia sy ni hensem dan kacak tu yer.. tu awek sy dah lama tahu dah :P

 
On 7 August 2007 at 13:18 , viruspadu said...

rahsia ko mkn nona roGAY la... hikhikhik

 
On 7 August 2007 at 13:20 , ghimau said...

saya bagi tau kak liza.. akak kutuk nona rogay.. mesti dia bengang punya..

 
On 7 August 2007 at 13:23 , viruspadu said...

bgtau la...hikhikhik
akak akan ckp kat dia... apa yg ko YM akak tu hahahaha
(ugut tuuuu)

 
On 7 August 2007 at 13:28 , ghimau said...

ooo.. tapi ym tu takder bukti.. ha ha ha :P

 
On 7 August 2007 at 13:38 , Anonymous said...

Insaf dan Pk sejenak..

 
On 7 August 2007 at 13:41 , Farahanna said...

kesian kucing tu...
napa en.hussein xbelikn snack plate tuk kucing tu..?
kan lg baik dr bg dia tulang jek...
=p

act mmg btul...
manusia xpnah nk bersyukur dgn ape yg dh diperolehi...
tau nk komplen jek sdgkan tu sume rezeki yg Allah dh bg...

alhamdullillah...

 
On 7 August 2007 at 13:46 , ghimau said...

kucing tu tak makan snack plate.. katanya dia makan tulang jer... :P

 
On 7 August 2007 at 13:49 , Anonymous said...

Laa..sian kucing tuh..Tapi kucing sekarang mmg byk demand dr manusia..hahaha

 
On 7 August 2007 at 13:50 , alycia said...

en hakes and pn virus.. smpai bila nak habis citer bab2 diet nie... letih ar akak dgr... :)

 
On 7 August 2007 at 13:53 , ghimau said...

aku pun dah letih ni.. lapar la pulak

 
On 7 August 2007 at 14:14 , yan said...

.......salah 1 peal kau yg aku suka....

 
On 7 August 2007 at 14:16 , ghimau said...

apa dia? cakap la?

 
On 7 August 2007 at 14:51 , yan said...

ber hati kudus...

 
On 7 August 2007 at 15:01 , alycia said...

oh yan... terharunya I baca... bukan calang2 org leh kuarkan ayat camtu.. 'Berhati Kudus..'.. bertuahlah kau sin..

 
On 7 August 2007 at 15:08 , ghimau said...

hihihi
tq tq tq :P

 
On 8 August 2007 at 07:31 , viruspadu said...

ish...
kenapa la sy kene baca semua nih
adeh...
abis la lepas ni nak kene dgr dia belagak lalalalalal

 
On 8 August 2007 at 16:28 , beezel said...

Allah bagi ko rezeki nampak macam terlebih, padahal hak makhluk yang lain ada sama.

aku tau perut ko kecik, sbb tu makan tak habis... elok la tu bagi makan kat kucing tu... heheh...