Golongan Manusia

Posted by ghimau under
Hmm.. dah lama aku tak update blog ni. Ari ni aku nak masukkan cerita pasal golongan manusia. Cerita ni aku dapat dari sorang member kat Johor.

Sesungguhnya manusia ni tergolong dalam 4 golongan :
1. Baik di sisi ALLAH, baik di sisi manusia
2. Baik di sisi ALLAH, buruk di sisi manusia
3. Baik di sisi manusia, buruk di sisi ALLAH
4. Buruk di sisi manusia, buruk di sisi ALLAH

-Ada golongan yang kesukaannya menyalahkan orang lain ketika ada sesuatu masalah
-Ada golongan yang selalu buat mungkar, tapi bila ditegur dia pulak yang marah orang yang menegur dia
-Ada golongan yang tak nak amik tahu apa yang berlaku disekelilingnya
-Ada golongan yang sama-sama susah, sama-sama senang

Macam-macam lah golongan manusia ni.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudaratan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya. (al imran ayat 118)

1 comments:

On 29 August 2007 at 15:51 , yan/alia/..... said...

golongan mana kah aku...aermm