Aktiviti Memancing

Posted by ghimau under
Memancing ni memanglah hobi aku sejak dari kecik lagi. Aku memang minat memancing. Bukan pancing awek, tapi pancing ikan :) Walaubagaimanapun aku cuba gunakan skill memancing ikan ni untuk memancing awek.. dan hasilnya.. aku dapatlah sorang awek yang comel bernama alia :P Bezanya antara alia dengan ikan-ikan adalah alia ni pandai berkata-kata manakala ikan-ikan ni tak leh nak bercakap. Huhuhu.. apa la yang aku merepek ni kan :P

Jumaat lepas rafi dan rizal ajak aku mancing kat Port Dickson. Aku pun dengan berat hati (sebab penat oo balik keje) kata ok la. Hihihi.. Si Ujang dah pegi awal dah, nak beli umpun-umpun. Kitorang pun sampai kat sana dalam kul 10.30 malam.

Pancing punya pancing, dapatlah aku beberapa ekor ikan. Seronok wei.. bila ikan tu tarik pancing kita :) Bila mancing ni kita rasa release. Pada aku memancing ni bolehlah dikatakan satu terapi untuk menghilangkan tension dan menambahkan tension (bila kita tak dapat ikan la tu ) :P

Aku rasa alatan memancing aku dah hampir complete dah.. batang pancing ajer dah ada 6 .. hihihi. Minat punya pasal.

Ni adalah kerusi keramat yang aku gunakan untuk memancing. Mana tahan berdiri ajer.. kenalah duduk. Bila duduk atas kerusi ni secara automatik tahap ke'macho'an aku bertambah sebanyak 25 %. Huhuhu


Yang ni koleksi pancing-pancing aku. Benda ni aku letak dalam bilik tidur aku. Diorang nilah peneman aku dikala sunyi.. Hihihi... alia.. dan kawin nanti kalau aku tidur dengan pancing-pancing ni ko jangan jeles tau :P


Nilah hasil hampir 5 jam aku memancing. Hihihi.. berbaloi ke? Mestilah.. dengan kepuasan yang tidak ternilai harganya.. Cewah... Mak aku bangga tau melahirkan aku sebab aku bawak balik ikan-ikan ni. Tak yah dia nak pegi pasar beli ikan :P


Ini adalah ikan bolos. Dalam sejarah career memancing aku, nilah ikan bolos yang paling besar pernah aku dapat.


Ni pulak ikan sembilang laut. Hati-hati dia ni ada sengat :P Alia.. agak-agaknya kalau aku simpan misai aku macam ikan sembilang ni ok tak? :P


Ni adalah dari spesis bawal cermin.


Yang ni adalah ikan belanak. Ikan ni nama asalnya adalah ikan beranak, sebab orang-orang dulu bila beranak ajer dia makan ikan ni. Tapi sebagaimana yang kita sedia maklum, peraih dan pemborong ikan dari dulu sampai sekarang adalah dari kaum cina. Mereka ni pelat nak sebut huruf r, so beranak jadi la belanak. Hihihi.. betul ke fakta aku ni? Belasah ajer la :P


Yang ni pulak kucing aku yang nak interframe. Kucing ni, aku bagi nama dia black. Dia ni makan frieskies tau. Kucing ni lah yang nak ditibai oleh anak kak ita. Huhuhu...


So kawan-kawan, aku nasihatkan daripada kita memancing awek, lebih baik kita pancing ikan.. :P

16 comments:

On 23 November 2008 at 13:50 , edrina said...

wah terror la awak nama2 ikan yerk.. ikan bolos pun ada..bolos sajer dinding itu..keh..keh..keh..

Akak tak pernah lak memancing tapi dulu time bujang maser pi pulau lang tengah pernah lah mencandat sotong.. memmg betul la bila pancing kiter tu mengena memmg best kan :-). Malam tu cumer akak sorang yg dapat sotong dan sotong akak tu merupakan satu2nya sotong yg berjaya dipancing keh..keh..keh.. pas tu sotong akak tu telah menjadi mangsa dipotong2 utk dijadikan umpan apa daa...

 
On 23 November 2008 at 15:59 , InT@N said...

baguih la mcm2 ikan ada... org penyebar mmg minat mancing2 ikan...bkn mancing awek ek...huhu

 
On 24 November 2008 at 07:39 , Jard The Great said...

hahaha... bnyk lagi ikan kat laut..

 
On 24 November 2008 at 09:19 , Mama Mya said...

sib baik minat pancing ikan kalau minat pancing awek tadi.. jenuh mak nak sorok cik mya hehehe takot di goda kakaka (gurau jek)

 
On 24 November 2008 at 09:45 , alia said...

tido ngan pancing...tido luar la gamaknya husen oi....:p

tak yah la uat misai lagu tu...kang telebih hencem abis semua org larik..ha...pe cel...

 
On 24 November 2008 at 14:35 , Eida said...

huu.. lumayan..
ikan sedap digoreng..
awet tak leh digoreng..
nanti kena senduk..

 
On 24 November 2008 at 16:43 , ~Eila @ Along~ said...

wah..kaki pancing ke ghimau..cam my hubby le plak..tp die suke p laut dlm..kalo dah memancing..lupa isteri yg dok menunggu kat umah..hiks...

 
On 24 November 2008 at 17:42 , rynn2506 said...

salam..
ooo..ini rahsia encik ghimau pancing awek ye...dgn menggunakan taktik pancing ikan....bocor dah rahsia dia....!!

 
On 24 November 2008 at 17:55 , PerantauSepi1306 said...

perhhh ado kat pd juga last wiken... sakan mancing... akak suka makan yo, mancing malaih... lotih nunggu ;D

sonang omak ngan bakal mini tu yek sebab kalo gi pasar kenal dah ngan sumer jenis ikan... senang sket membeli ;D

 
On 25 November 2008 at 07:39 , ghimau said...

edrina : :) memang best kan :)

InT@N : abg ni memang penyabar orangnya.. kalau tak caya cuba tanya kat alia :P

Jard The Great : ikan memang banyak kat laut tu.. tapi yang makan pancing den ni 3,4 ekor jer :P

Mama Mya : skill mancing ikan tu leh diubahsuai untuk jadikan skill mancing awek tau :P

alia : alah ko jeles kalau misai aku macam tu kan :P

Eida : hihihi.. tul jugak tu :P

~Eila @ Along~ : Den ni kaki manusio bukan kaki pancing.. kaki den ni normal.. :P

rynn2506 : shh... layan.... :P

PerantauSepi1306 : bukan stakat saya jer kenal ikan.. ikan-ikan tu pun memang dah kenal sangat dengan saya dah :P

 
On 25 November 2008 at 09:01 , eCah said...

hehee...sib baik ikan x leh berkate..klu x ikan pn kene ngurat.....

 
On 25 November 2008 at 09:08 , ghimau said...

eCah : ecah nak kene ngorat ke? :P

 
On 26 November 2008 at 11:58 , mazzura said...

banyaknye hasil memancing..betul tu..lebih baik pancing ikan dari pancing aweks...heheh

 
On 27 November 2008 at 09:23 , Capo said...

Ada sedikit keraguan di sini....sepanjang pengalaman sy memancing bersama ghimau, xpenah lak nampak dia dapat ikan banyak camni....mungkin ikan2 ini dipancing di pasar....huahuahuahua

 
On 24 December 2008 at 22:21 , Anonymous said...

huhuhu hang ni lawak la.wei kat P.D tu hang pancing pantai ka naik bot. selama aku pancing pantai tak pernah dapat pun ikan bawal cermin.

pancingtebing.blogspot.com

 
On 11 November 2009 at 12:45 , tok mek ngoh said...

Mu ni soh doh tubik tanjung rambutey..
Korok mu ikan bawal cermin lagu tuh.
Ikan kitan (kittey) tuh weh.