Security oh security

Posted by ghimau under
Security oh security. Security ke multimedia??? :P

Dulu masa kat PTG, aku solvekan setting vpn connection untuk sistem LAMS, pastu aku buat auto backup script untuk slackware machine dia, sampaikan satu malaysia la guna setting aku tu. Yang tak bestnya, ada hamba ALLAH sorang tu leh ngaku dia yang buat, siap mengaku dalam meeting. Aku sangat-sangat terkilan woo. Pastu pengarah UPTM masa tu jumpa dato' ss nak tarik aku masuk UPTM, kononnya nak masukkan aku dalam network. Tapi bila masuk, aku kene duk multimedia. Benda yang paling aku benci :)

Tapi takperla.. aku keje dengan ikhlas, aku buat yang terbaik dan aku yakin siapa yang kenal aku tahu la macam mana nilai kerja aku. Aku ni bukannya orang yang pandai, tapi aku belajar.

Aku nak citer la, start aku keje (masa kat ptg lagi) sampai sekarang, aku TAK PERNAH claim over time. Kalau tak caya pi lah cek dengan bendahari.Tahu tak kenapa aku tak pernah claim? Sebab aku sedar aku ni xpandai, kat luar sana ada orang lain yang jauh lebih berbakat dari aku, tapi ALLAH bagi aku kerja ni, so aku kena upgrade knowledge aku. Aku guna internet office untuk aku belajar. Aku rasa aku tak layak nak claim over time sampai skang ni.

Aku pelik nape kebanyakkan pegawai IT ni sangat lemah dalam bidang teknikal. Padahal belajar 3 tahun diploma, 4 tahun degree tapi dengan terus terangnya aku katakan.. knowledge hampeh!. Aku pun hampeh gak bab knowledge ni, tapi aku nak belajar. Ni yang payah ni, dah la tak geti, bila kita bagitau, kita balik yang kene sound.

Aku payah nak terima orang-orang macam ni. Pada aku diorang mengabiskan duit kerajaan. Yerla kat luar sana berlambak lagi orang lain yang jauh lagi bagus, tapi xdapat kerja. Ingat, kerja ni amanah, so wajib kene buat yang terbaik! Macam mana nak buat yang terbaik kalau takder knowledge. Skop keje jaga sistem, tapi programming hampeh, skop keje buat web, tapi macam kambing jer.. macam-macam lagi lah.

Setakat ni semua kerja aku yang susah-susah aku berjaya settlekan on time. Macam-macam la. Web aku ubah baru sorang-sorang dalam masa seminggu, web tourism aku buat sampai pukul 4 pagi, web itu web ini.. macam-macam la.. Tapi aku sangat rasa dihargai oleh pengarah lama aku, dia berani letak markah prestasi aku sangat tinggi. Dia berani amik risiko untuk menjawab dengan dato' kenapa dia letak markah aku sangat tinggi.

Betul la kata md nor, kalau nak masuk unit security kene masuk gcert baru ada umphhh ....
Takper md nor, satu hari nanti pasti aku akan ke sana. Insya ALLAH :) Wait for ghimau to r0ar!

7 comments:

On 27 March 2008 at 09:49 , viruspadu said...

alahai sedih la akak baca

terasa plak akak ni bodoh... huhuhuhu

 
On 27 March 2008 at 09:57 , ghimau said...

saya pun bodoh.. semua org bodoh.. tapi kita sama-sama kene belajar..

guru sy pesan kak.. tanda cerdiknya akal.. bila kita sedar kita ni bodoh. Guru yang sy yang sy maksudkan tu Syeikh Murtadho - Mufti Negeri Sembilan

 
On 27 March 2008 at 10:06 , yan said...

ada hamba allah pernah menyedarkan aku..sesungguhnya...bodoh ker pandai ker..baik ker buruk ker..semua datang dari dia....

tp kita manusia tak boleh jadikan itu sebagai alasan...

as a human kita perlu usaha ..buat yg terbaik..ok

...cool man...

 
On 1 April 2008 at 19:06 , syahed© said...

wa rase wa paham prob lu usin..tapi lu kire ok la ade pangkat..kalo org cam gua ni lagi teruk..ari² jadi macai..mcm² wa buat tapi ape wa dpt?..tapi yg penting 'ikhlas'..tu pon x tau bape lame bole thn ikhlas..lelame keje kat gomen ni buat gua rase cam nak jadi jahat..btl la sifu wa ckp..kalo keje gomen satu ari nanti akan effect kat personaliti kite..whether kite jadi makin better or makin worst..tapi 99% worst!

 
On 18 April 2008 at 11:25 , Anonymous said...

eh ghimau..saya terjumpa blog en ghimau nih..sgt setuju ngan statement en ghimau psl IT officer kat gomen nih..sgt btol..saya pon officer kat gomen nih cuma bukan IT officer tp background in comp sc..n penah keja kat private as SA..kdg2x pelik camne depa nih leh dpt keja tp mmg hampeh..ramai lagik yg better kat luar sana tp maybe sbb gomen nih amik yg teori jek nampak pandai tp programming hampeh..apa2x pon saya menyokong en ghimau utk belajaq..go en ghimau

 
On 21 April 2008 at 17:20 , shaifful said...

Ghimau, aku suka baca ko punya Blog, hehehe. Walaupon aku nih cuma orang biasa aku faham peraan ko. X perlah.. Asal ko dapat improvekan diri ko sendiri. Pedulikan orang lain. Orang yang berlagak ni x lama. Akhirnya akan pecah tembelang jugak. Dun wori. La. Teruskan keje baik ko.

 
On 24 April 2008 at 08:29 , ghimau said...

yan : thanks a lot :) i love u bebeh

syahed : agaknya ni lah lumrah alam bro

anonymous : thanks for the moral support :)

shaifful.md : selalu la surf blog aku ni yer :)