Puasa oh Puasa

Posted by ghimau under


Ustaz dan Ustazah berkata Ramadhan itu bulan yang mulia, puasa itu ibadah yang mulia. Maka ramailah umat yang berpuasa. Namun fahamkah kita apa itu puasa?

Adakah sekadar menahan lapar dan dahaga? Adakah sekadar menahan dari melakukan maksiat dan dosa? Adakah sekadar menambah amal ibadat?

Sekeping gambar menampakkan seorang ibu dan seorang anak yang keletihan sedang berehat. Letih dari meminta dan mengharap, letih dari menahan sengsara dan duka, letih dari menahan lapar dan dahaga. Letih dari segala-galanya. Namun, bolehkah mereka terus berehat begitu?

Sudah tentu tidak.. kehidupan mesti diteruskan, belum sampai masanya lagi untuk mereka kembali kepada pencipta. Setelah berehat, mereka akan meneruskan rutin harian mereka demi mengisi perut, demi membasahkan tekak.

Pada anak kecil itu, apa makna keinginan? Apa makna kebahagiaan? Apa makna impian? Apa makna keseronokan?

Sedangkan kita, duduk di atas tilam yang empuk, dihembus oleh angin dingin, duduk dengan kaki bersilang, penuh dengan kemewahan. Bila terlintas sesuatu dihati, terus kita dapat miliki. Teringin makan kfc, tiada masalah, teringin pizza tiada masalah!

Tapi pada anak tadi, tak pernah terimpi dan terbayang dek akalnya bagaimana rasa kfc, rasa pizza. Yang dia tahu cuma rasa lapar, lapar dan lapar.

Hayati.. fahami.. nanti kita akan faham apa erti puasa. Insya ALLAH.

0 comments: