Ghimau di Tahun Baru

Posted by ghimau under



Salam semua.. lamo dah yo den tak update blog ni. Bersawang dah blog den ni yo. Bukan takat sawang laie.. dah berlumut dah agak eh.. hehehe.. Biasolah, tongah mentransformasikan diri daripado seorang suami kepado seorang bakal abah. Maghin bujang, skang ni berduo, esok luso bertigo, macam tulah seteghuih eh. Hehehe.. Insya ALLAH oghang ghumah den bersalin (bukan bersalin kulit yo), ujung bulan tigo ni.

Nanti adolah ghimau jr yang akan menyambung legasi den. Hehehehe..amin. Mogo-mogo dimakbulkan ALLAH TAALA agar bini den dipermudahkan urusan bersalin.

Teringat den akan posan seseorang yang mengenali dirinyo dan tuhannya pado anak eh. "Wahai anak ku, janganlah kamu syirik terhadap ALLAH, sesungguhnya syirik itu dosa yang amat besar"

Ok la.. kito cito pasal tahun baru masehi 2010 ni pulak la. Tahun ni ado banyak perubahan berlaku pado diri den. Perubahan yang paling ketaro, den ni makin hensem.. Heheheh.

Den dah jumpo macam-macam jonih oghang dah.. kadang tu sampai meluat pun ado.. tapi bilo dipikirkan balik.. nilah salah satu daripado sifat kekayaan ALLAH.

Ado yang nampak baik, tapi hakikat eh.. tak baik, ado yang nampak tak baik tapi hakikat eh baik. Ado yang gomar amik kosompatan, gomar menipu, gomar membodek.. macam -macamlah lagi sifat mazmumah yang digomar eh. Yang paling tak tahan tu cakap lain dalam hati lain. Adoyai.. Kadang-kadang tu.. manusio ni tak sodar apo yang dio buek tu salah dan koji, domi mencapai hasrat, tujuan, impian, dio sanggup menyekutukan ALLAH dengan apo cagho sekalipun. Sifat-sifat mazmumah ni dikategorikan sobagai syirik halus.



Dunio ni makin tuo.. bukan makin mudo.. mano ado alaf baghu? sobonar eh alaf lamo dah kito ni.. nak kata baghu tu maso zaman nabi adam tu.. tu leh la dikatokan alaf baghu sobab dunio maso tu baghu laie.. mudo laie.. ni skang ni.. tuo dah.. tunggu maso yo..tompi.. beghapo ghamai yang sodar pasal perkaro ni? Apo bondo la yang nak dikojarkan bona dalam dunio ni? tak ko mano pun. perangkap dunio ni nak kona konal baghu selamat.

Pangkat, Harta dan wanita.. nilah 3 senjato utamo meghusakkan manusio kalau kito tak mampu nak mengawal eh.

Ado oghang gilo pangkat, bergaul dengan yang samo pangkat atau yang lobih tinggi.. yang pangkat ghondah tu dio pandang sobolah mato yo.. kalau jumpo bos-bos.. umang aih.. bukan main ampu. Bilo time semayang jemaah tak pulak nak carik saf yang samo pangkat. Hehehe

Ado oghang gilo harto, pantang ado oghang cito pasal duit, buek duit, dio lah yang paling ko dopan. Dah tak kigho dah halal haram. Main belasah yo. Peluang oghang lain pun abih ditutup eh. Tipu sano tipu sini, bondo mughah dio jual mahal bergando gando.. macam-macam la..

Ado oghang gilo pompuan, pantang ado yang lawa seksi.. abih.. tak leh nak tido malam.. gogham.. ontah apo yang digogham eh.. hehehe.. mulo lah nak cucuk jarum.. lopeh tu abis pompuan tu di usung eh sono sini.. adoi...

ALLAH telah pun menyatokan melalui kalam eh “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Hehehe.. macam-macam yo..

Bilo den selami dalam dighi den, den amik keputusan.. LANTAK LAH AI.. PODULI APO DEN. Hehehe.. janji den dapek toghuih dalam urusan dan perjalanan den selamo ni. Apopun akhir nyo kito akan ditanyo atas apo yang kito dah buek. Cuma zaman skang ni ghamai yang jonih banggo dengan salah dan doso-doso yang dio pernah buek, bukannyo nyosal.. tapi banggo.. kan bingai tu.

Posan pok teh den, POKOK DEK KAU, POKOK DEK DEN.(Maksud eh.. kalau nak tanam pokok, biarlah pokok dughian, sobab den gomar makan dughian.. hehehe. boto ko ni? hehehe )




"Tiada dayo upayo den sobonar eh.. melainkan DIO sajo"

7 comments:

On 10 February 2010 at 00:02 , fndrocka said...

selamat tahun baru cina!jom konsert

 
On 10 February 2010 at 00:27 , ghimau said...

fndrocka : selamat tahun baghu cino walaupun den tahu ko ni bukan cino.. hehehe.. konsert ke mano tu? belakang umah ekau ko? hehehe

 
On 10 February 2010 at 10:38 , Asmahani said...

salam ziarah!

 
On 10 February 2010 at 11:41 , alia said...

ingatkan abg dah lupa pasal blog nie...:p

 
On 10 February 2010 at 12:09 , ghimau said...

Asmahani : timo kasih sudi ziarah blog den ni :)

alia : mana ada abg lupa.. abg tak ingat jer :P

 
On 10 February 2010 at 12:13 , nusuki said...

salam alaik,

selamat menyambut ketibaan bulan maulid la patut eh...islamik sket.

selamat jadi bapak oghang...

 
On 10 February 2010 at 12:19 , ghimau said...

nusuki : aiya.. itu tahun balu cina tala islamik ka? itu tahun balu masehi tala islamik ka? itu islam apa maksud?

islam dali segi bahasa adalah selamat sejahtera.. dari kata nama salam.

dali segi istilah, penyelahan dili pada yang maha kuasa.

lu pikir sendili la.. hahaha