Ok.. kito sambung balik siri ni yo. Hehehe..

Byte Code

Bytecode adalah code yang setelah dicompile akan berjalan pada processor. Dengan menggunakan bytecode, code tersebut boleh berjalan pada semua platform. Bytecode juga dikenali sebagai p-code(portable code).

Little Endian

Little Endian atau Big Endian adalah terms yang digunakan untuk menunjukkan susunan byte yang disimpan dalam memory. Little endian (little end) adalah susunan (least significant value in the sequence) di simpan dahulu.

Sebagai contoh Big Endian akan menyimpan nilai 4F52(nilai hex) sebagai 4F52 dalam memori (senario : 4F di simpan pada address 1000 dan 52 di simpan pada address 1001)

Manakala Little Endian pula akan menyimpan dalam memory dengan susunan 524F (senario: 52 pada address 1000 dan 4F pada address 1001)

Compilers

Bahasa mudahnya compiler adalah satu program yang menterjemahkan source code kepada object code.

Compiler berbeza dengan interpreter, kerana interpreter akan menganalisa setiap baris source code dan melaksanakannya, tanpa 'melihat' pada keseluruhan program.



Ni ado satu language yang sangat menarik. namo eh Brain Fuck. Hehehe.. korang leh dapekkan maklumat lanjut kek sini : http://home.arcor.de/partusch/html_en/bfd.html

Ok.. try la download compiler dio dan runkan code kek bawah ni, pastu bagitau den apo hasil eh :)



Nanti kito sambung pulak pado siri yang ketigo :) Nantikan...

2 comments:

On 20 June 2012 at 22:15 , Rafael said...

terbaik dari ladang la ghimau ini susah nak cari tutorial dlm bahasa malaysia!
Apa apa pun taniah buat ghimau kerana berjaya memajukan industri keselamatan PENTESTING..byk kebaikan dari keburukan.

 
On 20 June 2012 at 22:22 , Rafael said...

cayalah ghimau terbaik dari ladang